Doru Melnic, autor
de texte umoristice, pe teme erotice, impresiona în urmă cu peste treizeci de
ani, generaţiile de studenţi, care umpleau sala de spectacol de la Casa de Cultură a Tineretului şi Sudenţilor
din Iaşi.
Era aplaudat la scenă deschisă, pentru ingeniozitatea lui de îmbina limbajul ştiinţific, limbajul colocvial, cu cel literar, pentru prezenţa scenică,
spontaneitatea, amabilitatea, felul cu totul special de a se face ,,plăcut”...
În dialog cu Sala, atrăgea atenţia prin calităţi actoriceşti, lirice în manieră
tradiţionalistă, muzicale, (şi aşa cum am aflat mai târziu, plastice, fiind
autor a numeroase portrete...) Organiza spectacole ,,cu priză la public”,
intervieva, conducea un cenaclu, numit nu întâmplător ,,MOLDAVIA”, unde era
,,răsfăţat cu aplauze furtunoase”, zâmbea mai tot timpul cu înţelepciune,
receptiv la nou şi la umor, inofensiv la ironiile maliţioase...
El este Doru Melnic : un om de talie
mijlocie, cu un surâs şăgalnic, pe care îl întâlnesc, din când în când,
într-o staţie de autobuz din Copou,
aprinzându-şi o ţigară, la loc de popas în lungul drum lung spre ,,slujbă”... Într-o zi mi-a oferit un volum, care cuprindea
poeziile de altădată de la cenaclu ,,MOLDAVIA” şi alte câteva, reliefând
ipostezele iubirii, aşteptările misterioase, reveriile, speranţele,
dezamăgirile, transfigurate în ,,jargon studențesc”...
Despre un asemenea personaj, adorat de boema Iaşului de odinioară, îmi place să scriu...
Tulburat de relativitatea existenţei, poetul
încearcă să contemple în mediu acvatic, pustietetea sufletului, devenirea
materială şi spirituală, o lume incomodă şi malefică, dar schimbarea
perspectivei (ochii iubitei), îl umanizează, îi asigură o serie de certitudini şi
o predispoziţie pentru filosofare despre ,,esenţa vieţii”, surprinsă într-o tonalitate tristă: ,,M-am privit
într-un lac şi n-am văzut nimic.../ Sufletul meu era gol şi nu se vedea.../ Am
crezut că nu exist sau că sunt prea mic, / Pentru a supravieţui într-o lume rea.../
Cînd m-am privit în ochii tăi, mi-am văzut ochii.../ Şi am simţit că am o inimă
şi că exist, / Că am găsit încet esenţa vieţii / Şi-am început ca să trăiesc,
dar eram trist... ”(Geneză 1974)
Răbufniri
sentimentale, combustii interioare în linia lui Petrarca şi Conachi,
aspiraţie spre puritate în esenţă umilă, ,,suflet pierdut”, visuri, iluzii,
,,idei umanitare”, jălanii înfocate, în regăsirea de sine :
,,Încerc cu neputinţă / Să am ce nimeni n-are : / O dragoste eternă / Şi pură
în esenţă…/ Idee ce-mi consternă / Umila-mi existenţă…” (Cine sunt eu ? 1974)
În încercarea de a defini iubirea, poetul descoperă un sentiment
intraductibil, o,,durere ascunsă”, un,,vis feeric”, imposibilitatea
comunicării, frământarea, interogaţia, focul ca element
fundamental la baza lumii (,,foc nestins”, ,,vatra
inimii”), ardere sentimentală mocnită
:,,Iubirea e focul nestins, care arde, / În vatra inimii îndrăgostite / Şi
care-l frământă şi care îl roade, / Pe cel ce n-o poate rosti în cuvinte...” (Ce e iubirea ? 1975)
Sinceritatea, adevărul, minciuna, ar putea
distruge iubirea, într-o avalanşă de argumente, pândită la fiecare pas de risc,
de neînţeles, de o mare dezordine, dar şi de consiliere :,,Căci, de eşti sincer, rişti să
pierzi ades, / Iubirea ce ai vrut-o cât mai pură, / Şi-atunci tu ai să pari de
ne’nţeles, / Un cosmos fără de structură... ” (Sfat pentru îndrăgostiţi 1975)
Mai întotdeauna, iubirea devine o măsură în legea firii, jurămintele sunt făcute cu
uşurinţă, raţiunea e obscură, unităţile de orice fel sunt tolerate, numai ,,căldura
din priviri” şi legătura cu miracolul Creaţiei
Divine, devine din ce în ce mai evidentă :,,Splendoarea
tainică şi adevărată, / A dragostei ce-n suflet a-ncolţit / Şi care demonstrează totodată / Că omu-a fost creat spre-a fi iubit...” (Unitatea de măsură a iubirii 1975)
În jocul umbrelor, desluşim
revenirea la pasiuni, iubirea ideală, existenţa banală :
,,Minţim spre-a excita simţirea, / Din lenevia-i prea
lejeră” (Minciunile iubirii 1979), dar şi în Teoria sărutului , materializarea
iubirii, simţită ca o muşcătură pe gură, dominată de o patimă dură, ruptă parcă dintr-un spectacol improvizat, în faţa cantinelor
sau căminelor studenţeşti : ,,Unii sărută dând frumos
spectacol, / În faţă la cantină sau cămin, / Să vadă toţi studenţii-acest
miracol, / Că ei trăiesc iubirea lor din plin…”(Teoria sărutului 1975)
Această rezonanţă erotică evidenţiază absenţa unui loc pentru un sărut (la
nivelul anilor ’74-’75),
în Cartierul Studenţesc ,,Tudor Vladimirescu”, cu aleile şi parcurile ,,modeste”, unde nu se putea
nici un sărut fugar, în lipsa copacilor (care ar fi camuflat
idila), dar în prezenţa pe de altă parte, a câinilor
vagabonzi (singurii martori inocenţi la desfăşurarea momentelor ,,romantice”). La cinema studenţii erau ,,concuraţi” de cuplurile
celebre de pe ecrane :,,La cinema nu poţi să te
săruţi, / Că se sărută cei de pe ecrane…/ Şi-apoi în spate spectatori mai
mulţi, / Încep s-arunce-n tine cu bomboane…” (Răspuns la teoria sărutului 1975)
Şi în cele din urmă, intimitatea se depersonalizează, undeva într-un
ungher ascuns într-o cameră de bloc : ,,Găseşti
şi tu o cameră-ntr-un bloc, Şi nu mai
ştie nimenea de tine…” (Răspuns la teoria
sărutului).
În alte poeme, Doru Melnic evidenţiază
raportul bărbat-femeie, în termeni
ştiinţifico-tehnici, la modă în folclorul studenţesc, pentru alienarea sinelui, într-o societate industrializată...
Lumea sentimentelor se materializează, tânărul
se înstrăinează de sine însuşi, devenind un mecanism, iar dragostea era
înţeleasă la dimensiuni inginereşti, măsurată ştinţific; un univers obosit,
degradant, exprimat în formule tehnice, (care-l măcina pe poet, care trăgea un
semnal de alarmă!) :,,M-ai refulat un an de zile…/ Şi m-ai ştanţat şi matriţat, / Că nu mai ştiu ce e cu
mine, / Că parc-aş fi un laminat…/ Flambează
inima în mine, / Topindu-se de dragul tău.../
Şi simt că am fontă prin vine,
/ Ce curge-acum din cubilou...
”(Declaraţia unui mecanic 1976)
Unele texte din acest volum, au fost recitate
pe scenă, de autor, altele au fost puse pe muzică (,,Doar brazii...”, ,,Balada
studentului grăbit”), parodiate, având o
circulaţie mai mult orală, între care şi ,,Declaraţia unui constructor”, amestec de jargon profesional, cu resentimente dulcege,
iubirea fiind luată în răspăr, în timp ce universul intim se sufocă de atâtea
materiale de construcţii. Dacă în mitul estetic ,,Mânăstirea Argeşului”, iubirea stă la temelia unui edificiu
grandios, aici emoţiile şi sentimentele se risipesc în uneltele de pe
şantier... Intenţia mitică ,,iubirii să-i pun temelie”,
este marcată de lipsuri :,,că
n-am mortar şi nici mistrie”, ,,schele de lemn”, dar în speranţă că va finisa
şi va atinge a ei ,,piloni”, constructorul se apucă de treabă :,,Şi
curte-ţi fac din fier-beton, / Ca să-mi arunci doar o privire, / Căci voi căra
în tomberon, / Tot materialul de iubire...”(Declaraţia
unui constructor 1976)
Văzându-şi iubirea ca o întrupare divină, ca
o oază în pustiu, poetul aduce în prim-plan o recuzită romantică având şi
elemente parnasiene, cu mineralizări (ochii revarsă nestemate) şi surâs
cromatic : zâmbetul ,,e-un vârtej de culori”,
într-o adresare la muză, căreia îi mărturiseşte dragostea eternă, în antiteză
cu arta efemeră :
,,Căci eşti a mea muză, din zorii de zi, / Iar eu doar un glas care spune: /
Căci versu-ntr-o zi s-ar putea să îl pierzi / Dar dragostea nu va apune…” (
Interferenţe 1978).
Are loc o revelaţie erotică, în ritmuri eminesciene
despre fiorul iubirii, începutul vieţii de cuplu în cadrele unui onirism sentimental, ideea permanenţei sugerată de antonimia temporală :,,Pe
tine te văd printre visuri / Şi visu-l visez când sunt treaz, / În inimă eşti
de-a pururi / Iubita de ieri şi de azi…”( Veneraţie - 1979).
Melancolia unei toamne simboliste, cu
sentimente degradate de stihii, neclarităţi, confuzii surprinzătoare, aduce gânduri învălmăşite cu iubiri
zbuciumate, în acord cu atmosferă ploioasă, în Toamna despărţirilor :,,S-a ofilit iubirea în toamna
siderală, / În inimi ruginite de vânturi şi de ploi, / Şi-n vălmăşag de
gânduri, mă-ntreb de-a fost banală, / Iubirea zbuciumată trăită de noi doi…” ( Toamna
despărţirilor - 1978)
Un
simbolism bacovian identificăm într-un alt poem, cu note de mister,
,,croncănituri neînţelese”, ciori care par
,,ţipăt de îndrăgostit”, disperare,
doliu,
în tonul grav al unui marş funebru, acum când iubirile sunt moarte şi
întinderea pustie, întunecoasă :,,Vin
ciorile îndoliate / Ca ciocli la un marş
funebru, / Conduc iubirile ce-s moarte, / Pe drumul lor pustiu şi
negru…”
( Vin
ciorile - 1979)
Alternanţa unităţilor temporale (ieri – azi – mâine), este la fel de
fascinantă ca şi antiteza :
,,Ieri, zâmbetul tău de gheaţă”...Azi este ignorat
,,ca şi
fumul de ţigară...” ( Zâmbete - 1976) sau cu trimiterea la cubismul lui
Picasso,
prin multiplicarea punctelor de vedere, la nivel erotic, în vers alb, caracterizat
prin mare simplitate şi lipsa figurilor de stil ( Puncte contra
punct – 1976). Altădată,
poetul sugerează viaţa banală, tristă, plicticoasă, stupidă, cu
zile pustii, în plină senectute, semnificată de o falsă ninsoare, când numai
iubirea ne umple sufletul de frumuseţe :,,Când primii fulgi m-au înălbit la tâmple, / Ştiam că-mbătrânisem
aşteptând, / Iubirea care sufletul mi-l umple, / De frumuseţi, pentru un tainic
gând... ” ( Când
primii fulgi... - 1978)
În aceeaşi atmosferă hibernală, admirăm
,,mantia de gheaţă”, ,,zăpezi curate”, cu urme de paşi, fantasme din nu ştiu
care vis... ( Iarna amintirilor - 1978), şi motivul bradului,
atât de frecvent în folclorul românesc, amintindu-i poetului de fosta iubire,
când tinerii se plimbau îmbrăţişaţi, focul dragostei topea zăpada, iubirea
murea, iar brazii îndeplineau o funcţie funerară, dar şi una de renaştere, de speranţă :,,Şi vei
găsi doi brazi micuţi, / Jucându-se c-un fir de iarbă…/ Din seva dragostei
crescuţi / Şi din iubirea noastră oarbă…” ( Doar brazii... - 1974)
Timpul
universal este simbolizat de un şoricel, aflat în spaţiul intim, închis,
al unei cămăruţe de hotel, martor a unor scene erotice,
în timp ce ronţăie
şindrila, degradează universul, privind curios, cu ochi
atenţi la intimităţi, la
îmbrăţişările duioase, la evenimentele ce se derulează în
ton de romanţă :
,,Dar cămăruţa de hotel / Pustie e acum.../ Vin alţi studenţi la şoricel, /
Căci noi plecăm la drum... ” ( Şoricelul - 1979).
Într-un alt poem, cu o structură de baladă, întâlnim cavalerul medieval,
(legendarul cavaler rătăcitor), care îşi caută iubirea, iar povestea lui pare
ciudată, ca şi moartea misterioasă, sau universul enigmatic :,,A fost odat-un cavaler / Plecat în pribegie, / Iar moartea lui
e un mister / Şi nimenea n-o ştie… ” ( Povestea unui
cavaler - 1978).
În
altă parte, constatăm o compoziţie circulară, primele cuvinte din versurile
primei strofe sunt reluate la începutul strofelor următoare, iar în final sunt
reluate după acelaşi raţionament (iubirea, firul de iarbă, norii,
munţii), care îmbină armonios elementele
uranice cu elementele telurice,
caracterizate prin dinamism (iarba saltă,
norii spală, munţii se bat în creste), vocaţia ancestralului, lirismul elegant. ( Regăsire - 1977).
Atras de chemările
pădurii, poetul contemplă încântat ,,frunze calde”,
goliciunea, vuietul pădurii, mirajul iubirii, în timp ce
speră ,,S- ajungă
undeva în neant ”, tulburat de o Noapte erotică : ,,În
raza Lunii chipul ţi-l
zăream / Plin de durere şi de muţumire…” Doru Melnic e un senzual care
descoperă pofte şi
dorinţi (Erotica), miresmele trupului
gol (Supererotica),
ritualul împerecherii, focul dragostei, cu ,,flacăra lui
sfântă”, ,,jucăuşă”,
neînţeleasă, care se pierde în pâlpâiri, se stinge, iar
din cenuşă se
întrupează iubirea, precum pasărea Phoenix :
,,Iar fumul alb se-nalţă ca un
cânt,
/ Purtând cu el iubirea a două duhuri…” ( Focul
dragostei - 1975).
În Ipostazele iubirii, poezie care dă şi
titlul volumului, remarcăm iubirea carnală, plină de bucurie, pasiune,
tulburare, fiind şi un elogiu adus coapselor şi iubirii emoţionale, ideale,
,,nemărginită în simţuri şi chemări”, care
anticipează finalul trist - despărţirea :,,Acum
iubim doar pentru a iubi…/ Şi-aceasta ni se pare-o fericire…/ Iar totul va dura
până-ntr-o zi, / Când va veni şi trista despărţire… ” ( Ipostazele iubirii - 1979)
Doru Melnic are
predispoziţie, pentru vizual şi reflexiv, poate şi datorită
talentului pentru pictură şi grafică, fiind un bun portretist.
De fapt, Doru
Melnic, va rămâne în sufletele multora ca o îmbinare reuşită
între poezie şi umor, între imaginile plastice din poezii
şi picturile sale, între
preocupările zilnice de inginer proiectant şi limbajul
tehnic din unele versuri,
între primele idile nevinovate şi analiza psihologică
aprofundată a evoluţiei
unei iubiri, între ironie şi cruzimea adevărului : despărţirea inevitabilă prin
moarte...
Treptele iubirii
pe care le parcurgem în scurta noastră existenţă, se
regăsesc fără
tăgadă în ,,Ipostazele iubirii”...
Doru MELNIC, Ipostazele iubirii, Editura ,,Amurg
sentimental”, Bucureşti, 2010.
George
BĂDĂRĂU